fbpx
IDNOR logotyp

Fakturabedrägeri: 4 vanliga metoder och hur du skyddar dig

Gör som 30.000+ användare, bli skyddad idag.

NYHET!

Se om dina konton och lösenord har läckt inom några minuter.

Genom att skicka godkänner du villkoren & hantering av data.

Fakturabedrägeri är en form av bedrägeri som tyvärr bara blir vanligare och vanligare. För att minska risken för fakturabedrägeri är det bra att tänka på hur du agerar när en telefonförsäljare ringer. Det finns en rad åtgärder du som företagare eller privatperson kan göra för att undvika att drabbas av fakturabedrägeri. 

Var försiktig när du blir uppringd av telefonförsäljare du inte känner till. Ett enkelt tips är att avsluta samtalet för att undvika att få en oönskad faktura. 

Gör en polisanmälan när du har fått en falsk faktura på något du inte godkänt eller när du anser att du har blivit vilseledd. 

Bestrid fakturor som du inte har godkänt eller när du har blivit vilseledd, för att undvika inkasso, betalningsanmärkningar och efterföljande åtgärder.

fakturabedrägeri vid telefonförsäljning -vad ska man göra - en äldre svensk dam sitter vid sitt fönster och är oroad över ett telefonsamtal.

Vad ska jag göra om fått faktura på något jag inte beställt?

Om du har fått en bluffaktura privatperson så kan det vara ett tecken på att du blivit utsatt för id-kapning, IDNOR erbjuder id-kapningsskydd som en del av sitt paketerbjudande IDNOR PROTECT.

Så kan du minska risken för fakturabedrägeri 

Ett fakturabedrägeri kan börja med att du blir uppringd av en telefonförsäljare. Ge inte en eventuell bedragare chansen att hävda att du har ingått i ett avtal (gjort en affär). En enkel åtgärd att raskt avsluta alla samtal med telefonförsäljare du inte känner till.  

Väljer du att fortsätta samtalet kan du vara uppmärksam på flera saker. Telefonförsäljaren kan inleda med att be dig bekräfta ditt och företagets namn. Ett jakande svar från dig kan enkelt klippas in i en inspelning som svar på en annan fråga. Har du möjlighet kan du själv spela in samtalet på din telefon när en okänd telefonförsäljare kontaktar dig. 

Ett knep som en telefonförsäljare kan använda är att hänvisa till en pågående tjänst som exempelvis en annonsering. Försäljaren vill bara att du bekräftar att avtalet ska förlängas. Du kan lätt få en uppfattning om att samtalet kommer från företaget som du redan köper en tjänst ifrån – trots att det handlar om ny försäljning. Be därför om försäljarens fullständiga namn, företaget han eller hon representerar samt telefon- och organisationsnummer och be att få återkomma. 

Det är bättre att du själv kontaktar försäljaren när du kontrollerat företaget, till exempel genom konsumentverket eller Svensk Handels varningslista som har en bluffakturor lista. 

Råd vid telefonförsäljning  

  1. Be alltid om en skriftlig offert på erbjudandet. 
  2. Om telefonförsäljaren inte vill gå med på det, tacka nej och lägg på. 
  3. Skriv gärna en minnesanteckning med fakta om vad du och försäljaren pratat om. 

Polisanmäl bluffakturor 

Gör en polisanmälan om du får en bluffaktura som du uppfattar som vilseledande eller blir utsatt för påtryckningar att betala fakturan. Du kan polisanmäla fakturabedrägeri via telefon 114 14 eller genom att besöka en polisstation.  

Du ska inte betala några pengar om du fått en faktura trots att du inte har beställt något eller som du tycker innehåller något annat allvarligt fel.

Att tänka på vid polisanmälan av fakturabedrägeri

Berätta utförligt om hur brottet har gått till, till exempel hur du har blivit kontaktad. Lämna information om det material du har som exempelvis: 

  • Fakturor och påminnelser 
  • E-postkonversation och annan dokumentation. 

Mer läsning om fakturabedrägeri och våra källor

Regler vid telefonförsäljning, Hallå konsument (konsumentverket)

Polismyndigheten